Start » Hodowla » dietetyka i fizjoterapia » Jak utrzymać konia wyścigowego w dobrej formie?

Jak utrzymać konia wyścigowego w dobrej formie?

data publikacji: 14.10.2011, 11:01  |  autor: elwira  |  źródło: Magdalena Sobczyńska-Wołejszo, Equus-sanus   |  liczba komentarzy: 1
dobry trener to nie tylko osoba, która planuje cykl treningowy, ale również stale obserwuje samopoczucie konia

Wyścig jest bardzo intensywnym wysiłkiem. Aby zregenerować w pełni organizm należy zapewnić koniowi odpowiednią ilość odpoczynku. Czas wolny od ciężkiej pracy treningowej, to czas na zregenerowanie oraz zmagazynowanie w nich glikogenu - nośnika energii. Pełna regeneracja mięśni możliwa jest tylko w czasie, w którym ograniczymy intensywność treningu do minimum (Science Daily Nov.9,2007).

Wspomniany wcześniej glikogen jest źródłem węglowodanów, jest to najważniejsze źródło energii podczas wysiłku. Jeżeli zapasy glikogenu zostaną wyczerpane, organizm zaczyna “spalać mięśnie". Zamiast rozbudowywać masę mięśniową, zostaje ona tracona na skutek dostarczania niedostatecznej ilości "paliwa", jakim są węglowodany, potrzebnego do wykonywania pracy.

Należy pamiętać o tym, że konie w treningu wyścigowym potrzebują odpowiednią ilość czasu na regenerację mięśni. Nie osiągniemy długotrwałego efektu treningowego, jeżeli stale będziemy zwiększać obciążenie i intensywność treningu, bez zapewnienia niezbędnych przerw. Zbudować formę wyścigową można jedynie podczas przemyślanego i dopasowanego indywidualnie treningu.

Podczas budowania formy konia wyścigowego istotne miejsce powinna zająć dieta. Dieta wyścigowca powinna być bogata w węglowodany i tłuszcze, które są niezbędne zarówno podczas treningu jak i w wyścigu.

Utrzymywanie prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej pozwala na szybką regenerację mięśni. Podczas treningu wystarczy uzupełniać dietę elektrolitami natomiast po wyścigu, kiedy koń traci dużo wody, zalecane są infuzje płynu glukozowo-elektrolitowego w celu zapobiegania odwodnieniu.

Zachowanie równowagi hormonalnej jest kolejnym czynnikiem warunkującym dobrą formę konia. Według badań przeprowadzonych w MTT Agrifood Research w Finlandii, równowaga hormonalna (chodzi głównie o hormony anabolityczne, takie jak insulina, testosteron, estrogeny, somatotropina) istotnie wpływa na magazynowanie glikogenu w mięśniach.

Obserwacja kondycji konia jest kolejnym bardzo istotnym czynnikiem pozwalającym świadomie kształtować jego formę.

Należy zwracać szczególną uwagę podczas rozgrzewki czy koń porusza się elastycznie, czy jest chętny do pracy, czy może występują usztywnienia. Codzienne monitorowanie stanu psychofizycznego konia pozwala na modyfikowanie planu treningowego i dostosowanie go do aktualnych możliwości konia.

Warto pamiętać, że dobry trener to nie tylko osoba, która planuje cykl treningowy, ale również stale obserwuje samopoczucie konia.

Bardzo przydatnym narzędziem do obserwacji postępu w treningu jest monitor pracy serca. Dzięki monitorowaniu pracy serca podczas treningu możemy obserwować jak koń adaptuje się do obciążeń w cyklu treningowym. Dzięki systematycznemu monitorowaniu pracy serca możemy w pełni świadomie modyfikować plan treningowy. Celem zrównoważonego treningu wyścigowego jest utrzymywanie konia w jak najlepszej formie unikając niepotrzebnych przeciążeń.

Monitorując pracę treningową konia wyścigowego warto również jest zastosować pomiar kwasu mlekowego. Określając spoczynkowy poziom kwasu mlekowego a następnie sprawdzając jak szybko usuwany jest on z krwi po intensywnym wysiłku, można stwierdzić czy obciążenie było adekwatne do stopnia wytrenowania.

Dobrze jest ważyć konia przed i po wysiłku. Kontrolowanie wagi konia wyścigowego daje dość dokładny obraz przyrostu tkanki mięśniowej. Jeśli nie dysponujemy wagą możemy systematycznie mierzyć klatkę piersiową co również zobrazuje przyrost masy mięśniowej.

Trenując konia wyścigowego musimy zadać sobie pytanie jak długo chcemy go użytkować? Czy ma to być koń jednego sezonu? Czy też chcemy żeby miał długą karierę sportową? Wiele koni trenowanych "szybko", bez przemyślanego długofalowego planu treningowego ulega kontuzjom, niektóre z nich nie wracają już do treningu wyścigowego. Natomiast część z nich wraca do treningu, ale wymaga długiego okresu rekonwalescencji. Warto więc jest wyeliminować z treningu czynniki na które ma wpływ człowiek, trener.



Magdalena Sobczyńska – Wolejszo equus-sanus
© Copyright finisz.pl